YOGA: Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Αρχική - Άρθρα - YOGA: Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

YOGA: Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Yoga: Η Τέχνη της Ζωής!

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η YOGA ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΤΗΣ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ

Η γιόγκα είναι η επιστήμη της σωστής ζωής και, ως εκ τούτου, προορίζεται να ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας. Λειτουργεί σε όλες τις πτυχές της ύπαρξης του ατόμου: στο σωματικό τμήμα, στο ζωτικό, στο διανοητικό, στο συναισθηματικό, ψυχικό και πνευματικό.

Η λέξη γιόγκα σημαίνει «ένωση» ή «ενότητα» και προέρχεται από τη σανσκριτική λέξη yuj, που σημαίνει ενώνω, ενοποιώ, συνδέω, «να ενταχθώ, ή «η διαδικασία της ένωσης και της σύνδεσης».

Ένωση του σώματος με την αναπνοή, της  αναπνοής  με  το  νου  και  του  νου  με  το  πνεύμα  με  σκοπό  την επίτευξη  μιας  κατάστασης  αρμονίας.  Αυτή η ένωση περιγράφεται με πνευματικούς όρους ως ένωση της ατομικής συνείδηση ​​με  την καθολική συνείδηση.

Σε πιο πρακτικό επίπεδο ωστόσο , η γιόγκα είναι ένα μέσο εξισορρόπησης και εναρμόνισης του σώματος, του νου και των συναισθημάτων. Αυτό γίνεται μέσω της  πρακτική των θέσεων (asanas) , της αναπνοής(pranayama), της  συστολής ορισμένων μυών (bandas), διαφόρων χειρονομιών (mudras), αλλά και μέσω του διαλογισμού!

Η επιστήμη της γιόγκα αρχίζει να λειτουργεί αρχικά στο φυσικό σώμα, που είναι για τους περισσότερους ανθρώπους   και  ένα οικείο σημείο εκκίνησης.  Από το φυσικό σώμα, η γιόγκα κινείται στο νοητικό και συναισθηματικό  επίπεδα.

Πολλοί άνθρωποι πάσχουν από φοβίες και νευρώσεις ως αποτέλεσμα των στρες και των αλληλεπιδράσεων της καθημερινής ζωής.

Η γιόγκα δεν προσφέρει απλώς μια θεραπεία για τη ζωή, αλλά αποτελεί πλέον αποδεδειγμένη μέθοδο για ευζωία, ευεξία και ευρωστία.

Τα οφέλη σε σωματικό επίπεδο είναι αναρίθμητα. Συνοπτικώς: Η γιόγκα δυναμώνει  εν τω βάθη τους μύες χωρίς να τους κάνει υπερτροφικούς.  Στοχεύει ως επί το πλείστον στην  αύξηση  της μυϊκής  δύναμης,  αντοχής  και  την  ευλυγισία του  σώματος.  Βελτιώνει  την  κυκλοφορία  του  αίματος  και  αυτό  έχει  ως  αποτέλεσμα την  καλύτερη  κυκλοφορία  όλων  των  απαραίτητων  συστατικών  που μεταφέρει το αίμα για να τροφοδοτήσει το σώμα με αυτά έχοντας ως αποτέλεσμα καλύτερη  υγεία, ευεξία και  ενέργεια, ενώ ενισχύει επίσης το ανοσοποιητικό σύστημα.  Είναι  το  μέσον  για  να  βελτιωθεί  η  υγεία  μας,  να  νιώσουμε  ευεξία  και  να  καταπολεμήσουμε  το  stress.                                                                                                                                                                   

Πιο αναλυτικά οι επιδράσεις της Yoga σε σωματικό,  ψυχολογικό  και  συναισθηματικό επίπεδο:

  • Προσφέρει Μυϊκή Ενδυνάμωση, καθώς είναι ένα είδος λειτουργικής προπόνηση με το βάρος του σώματος μας. Χρησιμοποιούνται όλες οι μυϊκές ομάδες χωρίς να απομονώσουμε συγκεκριμένους μύες (όπως με τη χρήση μηχανημάτων γυμναστηρίου).

Τα δυναμικά και έντονα στυλ γιόγκα, όπως η Ashtanga και η Vinyasa, μέσω των χαιρετισμών (SUN SALUTATION A & B) και των επαναλαμβανόμενων Vinyasas (μισός χαιρετισμός Α) μεταξύ των θέσεων ανεβάζουν τον καρδιακό παλμό και τη θερμοκρασία του σώματος και αποτελούν εξαιρετικό είδος καρδιοαναπνευστικής άσκησης. Επιπλέον ενισχύουν την δύναμη και την αντοχή στο άνω μέρος του σώματος και στα πόδια.

  • Προσφέρει Μυϊκή χαλάρωση,  η  οποία  επιτελείται  με  τη  διάταση  και  τη  χαλάρωση των μυών στις διάφορες asanas, βοηθά τα κύτταρα των μυών  να  αποβάλλουν  το  γαλακτικό  οξύ  που  συσσωρεύουν.
  • Κάνουν μασάζ σε ορισμένα από τα σημαντικά όργανα του σώματος. (πχ. συκώτι,  πάγκρεας, έντερα,  θυρεοειδή  αδένα κ.α)
  • Οι βαθιές  αναπνοές,  στις  διάφορες  asanas,  ενδυναμώνουν  την  κυκλοφορία  του  αίματος  και  της  λέμφου  μέσω  των  αντίστοιχων  αγγείων.
  • Δραστηριοποίηση και   εναρμόνιση  των  ενδοκρινών  αδένων  ειδικά,  άρα και γενική  εναρμόνιση  όλων  των συστημάτων  και  των  οργάνων  του  σώματος.
  • Αρμονική λειτουργία του συμπαθητικού και του  παρασυμπαθητικού  νευρικού  συστήματος.  Οι  διάφορες αναπνευστικές  ασκήσεις  και  η  βαθιά  χαλάρωση  έχουν  ιδιαίτερα  ευεργετική  επίδραση  στον  παραπάνω  μηχανισμό
  • Τα όργανα  της  πέψης  κινητοποιούνται  και  τονώνονται  όλο  και περισσότερο  μέρα  με  τη  μέρα  με  τις  asanas  και  έτσι  η  χώνεψη γίνεται  πιο  εύκολα  και  πιο  ολοκληρωμένα.  Με  τον  τρόπο  αυτό,  το άτομο  αφομοιώνει  περισσότερες  θρεπτικές  ουσίες  από  την  τροφή του.  ‘
  • Συμβάλει στη  δημιουργία  ενός  τακτικού  και  ήπιου  εμμηνορροϊκού κύκλου.
  • Βελτιώνει την συγκέντρωση, βοηθά να χαλαρώσουμε και να γίνουμε πιο δημιουργικοί. Όταν το σώμα και ο νους είναι χαλαρωμένα αντιστέκονται πιο αποτελεσματικά στο στρες και αντιδρούν θετικότερα σε αρνητικά ερεθίσματα. Ένα ήρεμο άτομο συσσωρεύει λιγότερο στρες και λιγότερη ένταση, επομένως
  • Αυξάνει σημαντικά  την  αυτοπεποίθηση  και  μας  βοηθά  να σκεπτόμαστε πιο θετικά.

Η Yoga είναι… «η ολοκλήρωση και αρμονία μεταξύ σκέψης, συναισθήματος και πράξης ή η ενοποίηση μεταξύ κεφαλής, καρδιάς και χεριού»(Swami Sivananda Saraswati)


Δρ. Άννα Παπαγεωργίου
Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος 
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Καθ. Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο
Υπεύθυνη προγραμμάτων προαγωγής  υγείας “Ευρωστία”

Χριστίνα Νικολαϊδου
Αρχιτεκτων Μηχανικός ΕΜΠ,
Mat & Props Pilates Teacher, Equipment Pilates Teacher
(reformer, wunda chair, cadillac, barrel, spine corrector),
Prenatal and Postnatal Pilates, Fitness Instructor (Grafts Hellas),
Yoga Instructor (Yogaworks 100h) Πιστοποιημένη (EREPS EQF level 4)
Συνεργάτης κέντρουΕυρωστία

Βιβλιογραφία:
B.K.S Iyengar-the light on Yoga
B.K.S Iyengar-the path to holistic health
S.Swami Satchidananda – The Yoga Sutras of Patanjali
Suami  Satyananda  Saraswati  –  Asana  Pranayama  mundra bandha
T.K.V. Desikachar – The Heart of Yoga

Share